Mat, helse og klima henger sammen. Vi bidrar til en bedre folkehelse ved å utvikle nye sunne produkter og gjøre eksisterende folkefavoritter sunnere. Selskapene våre reduserer salt, sukker og mettet fett i stadig flere matvarer.
Som en ledende produsent av mat og andre dagligvarer har vi mulighet til å påvirke folks kosthold i en positiv retning. Selv små endringer i produkter som spises og drikkes hver dag kan bidra til å forbedre folkehelsen.
Vi jobber mot målet om å redusere det samlede innholdet av sukker og salt fra produktporteføljen med totalt 15 prosent for perioden 2015 til 2025. Vi skal lykkes med det uten å gå på kompromiss med smak eller mattrygghet og vi samarbeider også med eksterne fagmiljøer.
Våre selskaper har de siste 15 årene oppnådd en vesentlig reduksjon i mettet fett, blant annet ved å erstatte palmeolje med sunnere oljer. I visse markeder har dette gitt en reduksjon på til sammen 50 prosent i andelen mettet fett i våre produkter. Vi lanserer stadig nye matvarer med fullkorn og mer grønnsaker, og fiskesortimentet utvikles kontinuerlig.
Plantebasert
Vi utvider jevnlig porteføljen med plantebaserte produkter, og mange av disse representerer sunnere alternativer til matvarer basert på kjøtt- og meieriråvarer. Godt sammensatt vegetarkosthold er næringsmessig fullverdig og kan ha positive helseeffekter med tanke på forebygging og behandling av flere sykdommer. Vi er stolte over å produsere produkter basert på havre, mandler, soya, erter og ris, som erstatter animalsk protein.
Nøkkelhullsmerket
Vi lanserte de første nøkkelhullsmerkede produktene i Norge i 2010, og antallet produkter har økt hvert år siden. Nøkkelhullsmerket er en nordisk merkeordning for sunnere produkter, og Orklas selskaper bruker det framfor alt i Sverige, Norge, Danmark og Litauen. Totalt hadde Orkla 263 nøkkelhullsmerkede produkter i 2021, en økning på 25 prosent fra 2020.