Informasjon om vår behandling av personopplysninger om forbrukere, kunder og forretningsforbindelser

Informasjon om Orklas behandling av personopplysninger, inkludert rett til innsyn.

I dette dokumentet finner du informasjon om behandlingen av personopplysninger* som utføres av norske selskaper i Orkla-konsernet. For å finne ut hvilket av disse selskapene som er ansvarlig for behandling av dine personopplysninger, kan du se denne oversikten over norske Orkla-selskaper delt inn etter merkevarer. Det aktuelle selskapet omtales nedenfor som «Orkla», «vi» eller «oss».
*Med «personopplysninger» menes opplysninger som kan knyttes til deg som enkeltperson.

1.1

Vår behandling av personopplysninger skjer innenfor rammen av norsk lovgivning, inkludert personopplysningsloven og personvernforordningen (GDPR). Formålene for Orklas behandling av personopplysninger er i korte trekk å håndtere henvendelser fra forbrukere og andre, å levere tjenester eller produkter, å håndtere eller tilpasse kommunikasjon og markedsføring, å tilpasse og forbedre produktutvikling og produksjon av tjenester eller produkter eller å håndtere samarbeid og kommunikasjon med forretningsforbindelser. Nedenfor følger en mer detaljert beskrivelse.

 

1.2

Formålet med å benytte personopplysninger og hvilke typer personopplysninger vi skal benytte, vil

  • vi enten ha opplyst deg om;
  • fremgå av sammenhengen i din kontakt med oss (for eksempel at du oppgir navn og
    e-postadresse ved påmelding til et nyhetsbrev);
  • eller være beskrevet i punkt 1.4 – 1.10 nedenfor.

 

1.3

I punkt 1.4 – 1.10 nedenfor får du mer informasjon om vår personopplysningsbehandling i ulike situasjoner der du har vært i kontakt med oss. Informasjonen beskriver hvilke spesifikke formål personopplysningene dine behandles for, hvilke kategorier av personopplysninger Orkla behandler, på hvilket rettsgrunnlag Orkla støtter behandlingen, og hvor lenge Orkla lagrer personopplysningene.

Merk at flere av punktene med informasjon kan være relevant for deg samtidig, for eksempel dersom du besøker vår nettside (punkt 1.4) og kjøper varer (1.7) og i forbindelse med kjøpet oppretter en profil i vår kundeklubb (1.6).

1.4.1

Orklas nettsteder benytter informasjonskapsler og lignende teknologier (heretter samlet omtalt som «cookies») som lagres på PC-en, mobiltelefonen eller nettbrettet ditt, vanligvis gjennom bruk av en nettleser. Cookies benyttes bl.a. for å sørge for sikker innlogging, gi besøkende bedre brukeropplevelse, gi tilgang til ulike nettstedfunksjoner, skille de besøkende på nettstedet fra hverandre, analysere hvor godt nettstedet og nettjenestene våre fungerer, og for å kunne foreta brukertilpasset, interessebasert annonsering. Dette innebærer større eller mindre grad av bruk av personopplysningene til nettsidebrukerne – som beskrevet nedenfor – og hjelper oss å forbedre nettstedet og gjøre vår digitale kommunikasjon mer relevant for mottakerne.

 

1.4.2

Besøkende kan frivillig velge å godkjenne bruk av cookies, gjennom innstillinger på vår nettside eller i nettleseren. Du kan endre innstillingene i nettleseren din slik at du enten blokkerer cookies fra å bli lastet ned automatisk, eller at du får et valg om å laste ned hver enkelt cookie. Du kan også slette cookies når som helst ved å gå til innstillingene i nettleseren din. Hvordan dette gjøres avhenger av hvilken nettleser du bruker. Les «innstillinger/alternativer for internett/personvern» eller tilsvarende meny i din nettleser for å få nærmere instruksjoner om hvordan din nettleser fungerer. Vær oppmerksom på at om du sier nei til cookies, kan det påvirke funksjonaliteten på vårt, så vel som andre, nettsteder.

 

1.4.3

Type personopplysninger som behandles med cookies: IP-adresse, type enhet og operativsystem, posisjon, atferd på nettsted, klikk, tid på nettsted mv

Formål Rettslig grunnlag Lagringstid
Ytelsesbaserte cookies: Disse tillater oss å telle besøk og kildene til trafikken, slik at vi kan måle og forbedre ytelsen til nettstedet vårt. De hjelper oss å vite hvilke sider som er mest og minst populære, og se hvordan besøkende beveger seg rundt på nettstedet. All informasjon som disse cookies samler er aggregert og derfor anonym. Hvis du ikke tillater disse cookiene, vet vi ikke når du har besøkt nettstedet vårt. Ditt samtykke Se 1.4.4 (under tabellen)
Funksjonsbaserte cookies: Disse gjør det mulig for nettstedet å tilby forbedret funksjonalitet og tilpassing. De kan være satt av oss eller av tredjepartsleverandører hvis tjenester vi har lagt til våre sider. Hvis du ikke tillater disse cookies, kan det hende at noen eller alle disse tjenestene ikke fungerer som de skal. Ditt samtykke Se 1.4.4 (under tabellen)
Nødvendige cookies: Disse er nødvendige for at nettstedet skal fungere og kan ikke slås av i våre systemer. De er vanligvis bare satt som svar på handlinger som gjøres av deg, som utgjør en forespørsel om tjenester, for eksempel innstilling av personverninnstillinger, logging inn eller utfylling av skjemaer. Du kan stille inn nettleseren til å blokkere eller varsle deg om disse cookies, men noen deler av nettstedet vil da ikke fungere. Disse cookies lagrer ikke personlig identifiserbar informasjon. Orklas berettigede interesse i at nettsidene våre skal fungere for besøkende Se 1.4.4 (under tabellen)
Målrettede cookies: Disse settes av våre annonseringspartnere. De kan bli brukt av disse selskapene til å bygge en profil av dine interesser og vise deg relevante annonser på andre nettsteder. De lagrer ikke personlig informasjon direkte, men er basert på unik identifikasjon av din nettleser og internett-enhet. Hvis du ikke tillater disse cookies, vil du oppleve mindre målrettet annonsering. Ditt samtykke Se 1.4.4 (under tabellen)

1.4.4

Ønsker du flere detaljer om informasjonskapsler som kan brukes av dette nettstedet, hva de benyttes til, tredjepartstilgang til opplysninger samlet med informasjonskapsler, og hvor lenge de brukes, kan du finne en liste med spesifikasjoner i informasjonsboksen om informasjonskapsler som åpnes når du går inn på nettsiden, under «Informasjonskapselinnstillinger», eller i form av at klikkbart skjold-ikon, vanligvis tilgjengelig nederst til venstre, når du besøker nettsidene våre.

Type personopplysninger: Fullt navn, e-postadresse, telefonnummer, fødselsdato, svar eller annet bidrag i konkurranse, for eksempel bilde av deg selv, etc.

Formål Rettslig grunnlag Lagringstid
Administrasjon av din deltagelse i kampanje, inkludert å ta kontakt med deg dersom du vinner. Nødvendig for å gjennomføre en avtale med deg (deltagelse i kampanje). Opplysninger slettes innen rimelig tid etter at kampanjen er gjennomført. Tidspunktet for sletting vil kunne være spesifisert i kampanjebetingelsene.
Publisering av vinnere i kampanje/konkurranse på nettside eller i sosiale medier Ditt samtykke Opplysninger forblir publisert så lenge publiseringen anses relevant for Orkla-selskapets markedsføring av konkurransen, men vi vil også stanse publiseringen av opplysningene om du trekker tilbake ditt samtykke.

Type personopplysninger: Fullt navn, alder, kjønn, e-postadresse, adresse, telefonnummer, fødselsdato, opplysninger om hvilke varer eller tjenester du har kjøpt i våre nettbutikker og tidspunkt for kjøp, dine samtykker til kommunikasjon fra oss og historikk for dette.

Formål Rettslig grunnlag Lagringstid
Administrering av medlemskap i kundeklubb, lojalitetsprogram eller abonnement på nyhetsbrev og tilbud, som gir tilgang på tilbud og annen informasjon om våre produkter. Nødvendig for å gjennomføre en avtale med deg. Opplysninger benyttes inntil du sier opp ditt abonnement eller medlemskap.
Sending av nyhetsbrev og tilbud til medlem i kundeklubb eller lojalitetsprogram, eller abonnent på nyhetsbrev og tilbud. Nødvendig for å gjennomføre en avtale med deg. I visse tilfeller har du i tillegg avgitt samtykke ved Opplysninger benyttes inntil du sier opp ditt abonnement eller medlemskap.
Personlig tilpasning av innhold i nyhetsbrev og tilbud, for at henvendelsen skal samsvare med dine antatte preferanser med tanke på våre produkter og tilbud.
Tilpasningen er basert på opplysninger du har oppgitt til oss i forbindelse med påmelding mv, samt hvilke produkter du har kjøpt i våre nettbutikker og tidspunktene for kjøp.
Orklas berettigede interesse i effektiv markedsføring. Opplysninger benyttes inntil du sier opp ditt abonnement eller medlemskap.
Personlig tilpasning av innhold i nyhetsbrev og tilbud fra Orkla, for at henvendelsen skal samsvare med dine antatte preferanser med tanke på våre produkter og tilbud. Tilpasningen er basert på opplysninger du har oppgitt til oss i forbindelse med påmelding mv, samt hva du har kjøpt i våre nettbutikker og tidspunktene for kjøp og i tillegg opplysninger fra tredjeparter, som bedre gjør oss i stand til å forutse hvilke produkter du kan være interessert i, slik som (i) antatt inntekt, interesser og familiesituasjon, (ii) hvilke nettsider du har besøkt og annonser du har trykket på, (iii) dine klikk i våre nyhetsbrev Ditt samtykke. Opplysninger benyttes inntil du sier opp ditt abonnement eller medlemskap eller du trekker tilbake ditt samtykke.
Din oppsamling av bonuspoeng eller lignende, for å kunne gi deg ulike fordeler. Nødvendig for å gjennomføre en avtale med deg. Slettes når du sier opp ditt abonnement eller medlemskap.
Basert på ditt kjøp av produkter i vår nettbutikk, kan vi tilpasse visning av annonser på internett til andre personer med lignende egenskaper/ interesser som deg. Orklas berettigede interesse i effektiv markedsføring. Slettes når du sier opp ditt abonnement eller medlemskap, eller når du ber om at bruken av dine data på denne måten avsluttes.

Type personopplysninger: Fullt navn, e-postadresse, adresse, telefonnummer, kjøps- og leveransehistorikk, fødselsdato, plassering av produkt i handlevogn på nettside

Formål Rettslig grunnlag Lagringstid
Administrering av brukerkonto i nettbutikk, som medfører lagring av kontaktopplysninger og dine bestillinger. Nødvendig for å gjennomføre en avtale med deg. Orklas berettigede interesse i å gi god kundepleie. Opplysninger lagres inntil du sletter din brukerkonto.
Håndtering av ordre om kjøp av vare eller tjeneste og leveranse av denne, sending av ordrebekreftelse til deg samt oppfølging av eventuelle klager/reklamasjoner. Nødvendig for å gjennomføre en avtale med deg, og for å oppfylle dine kjøpsrettslige rettigheter og våre plikter. For kunder med en registrert kundeprofil/konto: Data om pågående og tidligere kjøp bevares til du ber om at de slettes, eller 730 dager etter din siste innlogging. For kunder uten registrert profil (enkeltkjøp): 12 måneder.
Lagring av regnskapsmessige opplysninger om leveranse At Orkla må oppfylle en lovmessig forpliktelse Lagringstiden følger av regnskapslovgivningen.
Dersom du har logget inn som en bruker på en av Orklas nettbutikker og har produkter i handlekurven uten å fullføre handelen eller sjekke ut, kan vi lagre opplysningen om handlekurven slik at vi kan sende deg e-post med påminnelse om handlekurven på et senere tidspunkt. Dette vil bare skje dersom du er medlem i kundeklubb eller lojalitetsprogram, eller abonnement på nyhetsbrev og tilbud, se 1.6. Berettiget interesse i salg og markedsføring av våre produkter Slettes innen tre måneder.
Bruk av opplysning om kjøp i analyse av kjøpstrender, for tilpasning av kommunikasjon, reklame og lagerbeholdning. Orklas berettigede interesse i effektiv kommunikasjon med forbrukere. Kun anonymisert data brukes (se 2.2).
Henvendelse om markedsføring og salg av våre produkter per telefon Orklas berettigede interesse i salg av produkter For medlemmer i lojalitetsklubb og abonnenter av nyhetsbrev, inntil du melder deg ut, sier opp abonnement eller ber om at henvendelser per telefon avsluttes. For andre personer hentes telefonnummer fra tredjeparters registre, og lagres ikke av Orkla.

Type personopplysninger: Fullt navn, e-postadresse, telefonnummer, innhold i henvendelse til Orkla

Formål Rettslig grunnlag Lagringstid
Å behandle henvendelser om informasjon, veiledning, reklamasjoner, klager, krav etc. Orklas berettigede interesse i god kundepleie. Å gjennomføre avtale med forbruker som henvender seg. I visse saker kan behandlingen av personopplysninger være nødvendig for å oppfylle en rettslig forpliktelse som påhviler Orkla-selskapet, for eksempel for å oppfylle et krav om reklamasjon, eller å bokføre betalingsopplysninger i henhold til bokføringsloven. Vi sletter personopplysninger i saker som gjelder reklamasjoner seks måneder etter siste kontakt. I saker knyttet til skade beholder vi opplysningene i tre år. I saker som gjelder sponsing slettes opplysningene innen to måneder etter siste kontakt.
Bruk av henvendelser til å tilpasse Orklas produkter, tjenester eller markedsføring. Orklas berettigede interesse i å tilby gode produkter, tjenester og markedsføring. Slettes innen seks måneder etter siste kontakt.
Bruk av henvendelser i forbindelse med tilbakekall av produkter. Orklas berettigede interesse i å tilby gode produkter. I visse tilfeller kan behandlingen være nødvendig av sikkerhetshensyn, især for å verne menneskers liv og helse. Slettes innen seks måneder etter siste kontakt.
Behandling av andre henvendelser Orklas berettigede interesse i god kundepleie. Slettes innen seks måneder etter siste kontakt.

Type personopplysninger: Fullt navn, e-postadresse, telefonnummer, alder, dine svar i markedsundersøkelsen

Formål Rettslig grunnlag Lagringstid
Markedsundersøkelse på e-post eller andre elektroniske kanaler. Hensikten er å forbedre våre produkter og markedsføring. Samtykke eller avtale med deg (medlemskap) gir oss grunnlag for henvendelsen. Behandlingen av dine svar har grunnlag i vår berettigede interesse i å forbedre egne produkter og markedsføring Svarene blir umiddelbart anonymisert (se 2.2).

Type personopplysninger: Fullt navn, e-postadresse, telefonnummer, stillingstittel, kommunikasjon, deltakelse i møter med oss, innspill gitt på møter, forretningsmessige observasjoner og omtaler, bilde, lyd og filmopptak, allergier, funn i antikorrupsjon og compliance-screening.

Formål Rettslig grunnlag Lagringstid
Håndtering av dialog, henvendelser og møter, samt referater, notater, opptak og transkriberinger fra kontakt og kommunikasjon, for eksempel møter. Behandlingen kan være nødvendig for å oppfylle en avtale med din bedrift eller å utføre gjøremål i forkant av slik avtale. Grunnlaget kan også være vår legitime interesse, slik som for å: (i) kunne forbedre våre varer, tjenester, produksjon, import eller andre deler av virksomheten (ii) gjennomføre forretningsstrategiske vurderinger og beslutninger (iii) sikre godt samarbeid og kundepleie. Grunnlaget for behandling av opptak fra Teams-møter og lignende vil vanligvis være samtykke. Informasjon om allergier vil bli håndtert etter samtykke. Så lenge det er forretningsmessig behov for lagring.
For å sikre etterlevelse av regelverket om sanksjoner, samt etterlevelse av antikorrupsjonsregelverket, kan Orkla gjennomføre screening av eksterne tredjeparter som Orkla og forretningsenhetene har eller vil etablere relasjoner til. Personopplysninger vil også bli kryssreferert mot sanksjoner og svindeldatabaser for denne aktiviteten. Eksempler på slike databaser er Bureau van Dijk, som vil innhente resultatene for oss, og kan avsløre informasjon om våre bedriftskunders ledere og personer i ledelse eller styrevervs kriminelle rulleblad. Vi har en legitim interesse i å utføre behandlingen med det formål å oppfylle våre regulatoriske forpliktelser og for å sikre at våre motparter er innenfor akseptabel risiko (i den grad slik legitim interesse ikke overstyres av dine interesser, grunnleggende rettigheter eller friheter). I de fleste tilfeller vil det ikke være lagring av personopplysninger. Personopplysninger kan imidlertid lagres i særlige tilfeller så lenge det anses nødvendig for å dokumentere etterlevelse av lover og forskrifter, eller av kontraktsansvarsgrunner.

For informasjon om hvordan Bureau van Dijk behandler personopplysninger, vennligst klikk her.

2.1

Personopplysningene slettes etter lagringstiden som er oppgitt i tabellene i punkt 1.4 – 1.9.

 

2.2

Alternativt til sletting, kan vi fjerne identifiserende opplysninger fra personopplysningene, slik at opplysningene ikke lenger kan knyttes til deg (anonymisering). Dette kan for eksempel være aktuelt ved bruk av informasjonen i vårt erfaringsarkiv og for å utarbeide analyser og statistikk, og for å tilpasse og utvikle Orklas markedsføring og produkter i forhold til forbrukernes ønsker og behov.

3.1

Orkla vil kunne benytte tredjeparter (databehandlere) for behandling av dine personopplysninger. Vår bruk av databehandlere er regulert i databehandleravtaler vi inngår med slike parter, i henhold til gjeldende lovgivning.

Databehandlere som kan være involvert i behandlingen av dine personopplysninger er:

  • Hosting-selskaper som lagrer og håndterer dataene på egne eller tredjeparts servere;
  • Leverandører av tekniske tjenester og støttetjenester;
  • Tjenesteleverandører som er omfattet av taushetsplikt og får tilgang til personopplysninger som følge av et lovkrav;
  • Andre tredjeparter som får tilgang til personopplysningene om nødvendig.

 

3.2

Personopplysningene vil normalt lagres i, og behandles fra, land innenfor det Europeiske Økonomiske Samarbeidsområdet (EØS).

3.3 Orkla vil i visse tilfeller kunne inngå avtaler med databehandlere i tredjeland (land utenfor EØS). I slike tilfeller vil grunnlaget for overføring være et av følgende:

  1. Landet er godkjent av EU-kommisjonen i henhold til en adekvansbeslutning, noe som betyr at landet ivaretar personvernet på en måte tilsvarende det som kreves for land i EØS; eller
  2. Orkla har inngått avtale med databehandleren på grunnlag av standard personvernbestemmelser vedtatt av EU-kommisjonen (kontakt oss med skjemaet i punkt 4.1 om du ønsker et eksemplar av disse); eller
  3. Annet godkjent overføringsgrunnlag.

 

3.4

Ved behandling i.h.t. punkt ii) eller iii) over, gjennomfører Orkla vurderinger av beskyttelsesnivået i tredjeland der personopplysninger behandles. Der det viser seg å være nødvendig, iverksetter Orkla ytterligere tiltak for å sikre at beskyttelsesnivået for personopplysninger er tilsvarende det som kreves av databehandlere i EØS.

4.1 Innledning – og kontaktpunkter for å utøve dine rettigheter

Dersom du ønsker å oppdatere eller trekke tilbake dine samtykker, eller ønsker å se, rette eller slette dine personopplysninger i sammenheng med en tjeneste fra oss, slik som nyhetsbrev på e-post, bruker på nettbutikk, eller kundeklubb, så kan du gjøre slike endringer på «min side» e.l, eller å klikke på lenke nederst i nyhetsbrev.

Dersom du ønsker å utøve andre rettigheter du har i sammenheng med vår behandling av dine personopplysninger – se punktene 4.2 til 4.8 under – bes du om å kontakte oss ved å fylle ut dette skjemaet.

 

4.2 Retten til retting

Du har krav på å få uriktige personopplysninger om deg rettet uten ugrunnet opphold, og til å få ufullstendige personopplysninger komplettert.

 

4.3 Retten til sletting

Du har rett til å få personopplysninger om deg slettet uten ugrunnet opphold, i følgende tilfeller:

  1. personopplysningene er ikke lenger nødvendige for formålet som de ble samlet inn eller behandlet for,
  2. dersom du trekker tilbake samtykket som ligger til grunn for behandlingen, og det ikke finnes noe annet rettslig grunnlag for behandlingen,
  3. du protesterer mot behandlingen, og Orkla ikke har berettigede interesser i behandlingen som overveier din interesse i at den skal opphøre (se punkt 4.7 under), eller
  4. personopplysningene er blitt behandlet ulovlig.

Orkla plikter likevel ikke å slette personopplysningene dine dersom det er nødvendig for Orkla å fortsette å behandle personopplysningene dine for å oppfylle forpliktelser i henhold til nasjonal rett, eller for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav.

 

4.4 Retten til å trekke tilbake samtykke

Du har rett til å trekke tilbake ditt samtykke der hvor dette er Orklas rettslige grunnlag til behandlingen av dine personopplysninger. I så fall vil Orkla avslutte slik behandling av personopplysninger.

 

4.5 Retten til tilgang og dataportabilitet

Du har rett til å få opplyst om Orkla behandler personopplysninger om deg. Da har du rett på informasjon om behandlingen, herunder hvilke personopplysninger som lagres og hvordan de behandles. Denne informasjonen vil du motta kostnadsfritt, med mindre begjæringen skjer gjentatte ganger. I så fall kan Orkla kreve et rimelig vederlag for å behandle begjæringen.

Du har rett til å motta personopplysninger som du har gitt til Orkla, i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format og har rett til å få overført nevnte opplysninger til en annen behandlingsansvarlig, forutsatt at behandlingen er basert på samtykke eller avtale, og behandlingen utføres automatisk.

 

4.6 Retten til begrensning av behandling

Du har rett til å kreve at behandlingen av dine personopplysninger begrenses, i følgende tilfeller:

  1. du bestrider riktigheten av personopplysningene, og begrensningen gjelder da i en periode som gjør det mulig for Orkla å kontrollere riktigheten av personopplysningene,
  2. behandlingen er ulovlig og du motsetter deg sletting av personopplysningene og isteden anmoder om at bruken av personopplysningene begrenses,
  3. Orkla ikke lenger trenger personopplysningene til formålet med behandlingen, men du har behov for disse for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav, eller
  4. du har protestert mot behandlingen av personopplysninger i påvente av kontrollen av om hvorvidt Orklas berettigede interesse i behandlingen overveier din interesse i at den opphører.

Dersom behandlingen av dine personopplysninger er blitt begrenset skal slike personopplysninger, bortsett fra lagring, bare behandles med ditt samtykke eller for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav eller for å verne noen andres rettigheter. Dersom du har fått behandlingen av dine personopplysninger begrenset, skal Orkla varsle deg før nevnte begrensning av behandlingen oppheves.

 

4.7 Retten til å protestere

Du har rett til å protestere mot behandling av personopplysninger om deg som har grunnlag i Orklas berettigede interesser. Orkla vil i et slikt tilfelle stanse behandlingen av dine personopplysninger, med mindre Orklas berettigede interesse i behandlingen overveier din interesse i at den opphører, eller behandlingen er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav.

Du har også rett til å protestere mot Orklas bruk av dine personopplysninger til direkte markedsføring. Dersom du benytter denne retten, skal Orkla avslutte slik bruk av personopplysningene.

 

4.8 Retten til å klage på vår behandling av dine personopplysninger

Dersom du mener at vi ikke har overholdt de rettigheter du har i forhold til personopplysninger vi behandler om deg, ville vi satt pris på om du kontaktet oss via skjemaet i punkt 4.1. Du kan be om å få henvendelsen din vurdert av Orklas personvernombud (Data Protection Officer) ved å spesifisere dette i din henvendelse til oss.

Du har også rett til å klage over Orklas behandling av dine personopplysninger til den aktuelle tilsynsmyndigheten. For personer i Norge gjøres dette ved å sende en klage til Datatilsynet: e-post: postkasse@datatilsynet.no, telefon: 22 39 69 00.

Orkla vil kunne justere og tilpasse denne personvernerklæringen. Du kan selv til enhver tid besøke denne siden og verifisere om oppdateringer er foretatt. Denne personvernerklæringen ble sist oppdatert som fremsatt øverst på siden.